رنگ گذرنامه و اهمیت کشور در سفر

<strong>رنگ گذرنامه و اهمیت کشور در سفر</strong>

رنگ گذرنامه و اهمیت کشور در سفر

بر روی کره خاکی که از قاره‌های آسیا، استرالیا، اروپا، آمریکا و آفریقا تشکیل‌ شده است 205 کشور مستقل وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی می‌کنند و از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار هستند؛ اما رنگ گذرنامه برای هر کشور که توسط مقامات ارشد همان کشور انتخاب می‌شود چه چیزی را نشان می‌دهد و علت این تفاوت رنگ‌ها برای هر کشور نشان‌ دهنده چیست؟ برای پاسخ دادن به این سؤالات با ما همراه شوید.

دلیل انتخاب رنگ متفاوت برای گذرنامه هر کشور چیست؟
انتخاب رنگ گذرنامه‌ها که نشان‌ دهنده اهمیت کشورها درروی زمین است تا حدودی می‌تواند برای مسافران امنیت خاطر را به همراه داشته باشد، اما بدون آن‌که اطلاع داشته باشید رنگ گذرنامه همراه شما حامل یکسری اطلاعات برای کشور مقصد در سفر شما به آنجا خواهد بود.
با توجه به این‌که گذرنامه متعلق به شما خواهد بود و هویت شما را نشان می دهد اما صرفاً حق انتخاب یک عکس زیبا برای آن را خواهید داشت و دیگر هیچ. انتخاب رنگ گذرنامه در زمان‌های دور برای هر کشور کار ساده‌ای نبود و کشورها بر اساس مذهب، سیاست یا برخی دیگر از عوامل با محدودیت‌های زیادی مواجه می‌شدند و هستند. طبق گزارشی که از سازمان بین‌الملل هوانوردی آمده است، انتخاب رنگ گذرنامه بر اساس ضوابط و قوانین خاصی صورت نمی‌گیرد و این مسئله‌ای قراردادی نیست که بر آن پایبند باشیم.

امروزه حق انتخاب رنگ گذرنامه برای 205 کشور از 5 قاره جهان وجود دارد و این حق انتخاب را کلیر بوروز (تولیدکننده گذرنامه) بازتابی از همان کشور توصیف کرده است.

 

معنا و مفهوم رنگ گذرنامه در جهان؟
رنگ تیره که دیپلمات‌های برخی کشورها را از نظر روحی آزار می‌داده است تلاش می‌کنند با تغییر رنگ گذرنامه روحیه ضعیف شده خود را بهسازی و بهبود ببخشند.
بعد از تلاش‌های مستمر اتحادیه اقتصادی اروپا برای تغییر رنگ گذرنامه، برخی کشورها توانستند رنگ قرمز کبود را برای جلب رضایت دیپلمات‌های خود ثبت کنند؛ اما تلاش‌های زیادی که اتحادیه اروپا برای تغییر رنگ گذرنامه کشورها انجام داد، چه هدفی را دنبال می‌کرد؟ این‌همه پافشاری در رنگ یک گذرنامه برای چه هدفی صورت پذیرفت؟ درواقع اتحادیه اقتصادی اروپا برای رسیدن به آرمان‌های ذهن خود و قابل‌تشخیص شدن آن‌ها در اتحادیه اروپا بر تغییر رنگ گذرنامه از خرمایی به قرمز کبود تلاش‌های زیادی کردند. باگذشت زمان و تحقق آرمان‌های 9 عضو اتحادیه اقتصادی اروپا، کشورهای آمریکای جنوبی که عضو آندن بودند نیز رنگ مذکور را به‌عنوان رنگ گذرنامه خود انتخاب کردند و حتی برخی کشورها مانند ترکیه که در تلاش هستند به اتحادیه اروپا بپیوندند رنگ گذرنامه شهروندان خود را قرمز کبود تعیین کرده‌اند.

رنگ آبی تیره در گذرنامه کشورها نشان‌دهنده آن است که کشور فعلی با آلودگی کمتری در جهان نقش‌آفرینی می‌کند. از این دسته کشورها: آرژانتین، ونزوئلا، برزیل و پاراگوئه هستند.
رنگ مشکی گذرنامه نشان‌ دهنده این است که شخص دارنده گذرنامه از عوامل دیپلماتیک یک کشور است و استفاده از این رنگ برای گذرنامه به‌صورت محدود انجام می‌شود.
برخی از کشورها با هماهنگی سعی کردند که رنگ گذرنامه برای مسافران را در سفر از نقطه A به نقطه B یکسان انتخاب کنند از این دسته کشورهای پیمان CA-4 را می‌توان نام برد. برخی دیگر از کشورها با ایجاد هماهنگی میان رنگ پرچم و گذرنامه، وحدت و یکپارچگی را به‌خوبی آشکار ساختند (کشورها سوئیس و نمونه بارزتر آن ایالات‌ متحده آمریکا).

برخی از کشورهایی که تحت استعمار کشورهای کمونیستی بوده‌اند از گذرنامه‌هایی به رنگ قرمز استفاده کرده‌اند و شما با دیدن این رنگ در گذرنامه‌ها به این موضوع پی خواهید برد.
گاهی اوقات تنوع رنگ گذرنامه‌ها در فرودگاه تا حدودی گمراه‌ کننده می‌شود. برای مثال در آمریکا مردم عادی گذرنامه‌هایشان رنگ آبی تیره دارد اما مقامات ارشد و خانواده‌های آن‌ها گذرنامه‌هایی به رنگ قرمز و یا خرمایی دارند این به‌ نوبه خود موجب شده است تا در دریافت اطلاعات از گذرنامه‌ها یک نقطه مبهم ایجاد شود و توانایی تشخیص برای افراد عادی به‌ سادگی قابل‌ درک نباشد.

اما آیا صرفاً داشتن یک گذرنامه این حق را به شما خواهد داد به هر کشوری سفر کنید؟
پاسخ منفی است، مسافران باید دقت کافی را داشته باشند که صرفاً داشتن یک گذرنامه مجوز ورود شما به کشورها نخواهد بود. بیشترین آزادی برای شهروندان کشورها در ایالات‌ متحده و انگلستان در نظر گرفته‌ شده است و کشورهای مانند آلمان، فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رتبه‌بندی کشورهای جهان در آزادی سفر با گذرنامه های آن ها
آماری که اخیراً توسط سایت گذرنامه ایندکس برای رتبه‌بندی گذرنامه کشورها منتشرشده است به‌خوبی در جدول نشان می‌دهد که:
کشور قدرت و اعتبار گذرنامه در جهان برای سال 2018
1- آلمان رتبه اول در آزادی سفر به 161 کشور جهان بدون داشتن ویزا
2- ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی، دانمارک، سنگاپور، سوئد و فنلاند رتبه دوم در آزادی سفر به 160 کشور جهان بدون داشتن ویزا
3- هلند، بلژیک، نروژ، پرتغال، انگلستان، لوکزامبورگ و ژاپن رتبه سوم در آزادی سفر به 159 کشور جهان بدون داشتن ویزا
4- ایالات‌متحده، کانادا، سوئیس، ایرلند رتبه چهارم در آزادی سفر ‌به 158 کشور جهان بدون داشتن ویزا
5- یونان رتبه پنجم در آزادی سفر به 157 کشور جهان بدون روادید
6- استرالیا، چک، مالت رتبه ششم درآزادی سفر به 156 کشور بدون داشتن ویزا
7- نیوزیلند و مالزی رتبه هفتم در آزادی سفر به 155 کشور جهان بدون روادید

منبع: https://www.iranhotelonline.com

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه های ما


https://mehr-vida.com/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

ارتباط با ما


https://mehr-vida.com/wp-content/uploads/2020/10/0_.png

شماره تماس

آدرس

 تهران، خیابان گرگان، خیابان یزدی، پلاک 78، واحد 8

پست الکترونیک

برچسب ها


https://mehr-vida.com/wp-content/uploads/2020/10/0_.png